Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Viktoria - 24 augusti 2009 09:33

Läser mig igenom "The Complete Works of Oscar Wilde". Det började med att jag mer eller mindre tvingade Jazz att se "The importance of Being Earnest" brilliant film i mina ögon, jag älskar ordleken med Earnest. Jazz tyckte den var dålig fast jag försökte förklara ironin för honom, ironi är något han förstår utmärkt, men i det här fallet tyckte han inte att det var kul. Det är även möjligt att mitt suckande över Colin Firth och Rupert Everett, så vansinnigt vackra! Iallafall, någon dag senare föll mina ögon på "The Complete Works of Oscar Wilde" i bokhyllan, då måste jag ju naturligtvis läsa "The Importence of Being Earnest" för att kolla om filmen är en total omarbetning, det är den inte, förutom att man lagt en del scener i andra miljöer och att Jack/Ernest inte kommer med en urna med sin brors aska som i filmen utan bara säger att han fått ett telegram. Sedan läste jag "Lady Windermere`s Fan", "A Woman of No Importance" och "An Ideal Husband". Oscar Wildes son, Vyvyan Holland kallar "The Importence of Being Earnest" his "Last, and his most brilliant play". Jag kan inte annat än hålla med, den är lysande!

Nu har jag gått vidare till "The Picture of Dorian Gray" Har läst den tidigare men med mitt guldfiskminne har jag svårt att komma ihåg någonting!

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards