Direktlänk till inlägg 10 november 2010

Jag är arg

Av Viktoria - 10 november 2010 07:50

på mig själv, för att jag är en feg konflikträdd, mes!


Var in på LIDL igår och köpte mandariner (eller vad de nu kallas) när jag hör en ringsingnal. Det är ett böneutrop och jag tänker, nice, liknande borde andra religiösa människor ha för att påminna dem om deras tro. Hade någon haft  "fader vår" eller "jag har hört om en stad ovan molnen" skulle jag reagerat sammalunda.


Tittar efter var ringsignalen kommer ifrån och det är en medelålders svensk gubbe, ok, han kan ju också vara muslim, inget fel i det, förutom att böneutropet slutar i skottlossning och tystnar.


Vad skulle jag göra?

Jag är konflikträdd och har blivit itutad att jag skall respektera äldre. Jag visste inte hur jag skulle handskas med min ilska, jag önskar att vågat säga ifrån, att jag vågat ifrågasätta hans ringsignal.


Var kommer människor ifrån som har sådana ringsignaler?  Är du svensk, så vet du det, har du hjärna borde du inse/veta att du inte är hotad av islam.


Jag skulle kunna gå på fredagsbön i en synagoga, buddisttempel eller en moské varje fredag, jag är svensk ändå och stolt över min anmödrar/anfädrer som byggt landet jag och mina barn lever i nu, de borde alla människor vara. Se till dem som gått före!


Vad jag inte är stolt över är min "svenska" konflikträdsla, jag borde ha sagt något för det värsta är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad.


Vad jag är mest ledsen över, är att det var min PLIKT som SVENSK att säga ifrån, för hur skulle de 3-4 "svartskallarna" runt omkring kunna säga något? Om det berör mig så illa och hur berör det inte en troende muslim då?


Nästa gång tänker jag säga ifrån, ifrågsätta, det är min plikt som medmänniska!


'Allāhu akbar, Allāhu akbar, ash-hadu an lā ilāh ill-Allāh, ash-hadu an lā ilāh ill-Allāh, ash-hadu anna Muhammadan rasūl-Allāh, ash-hadu anna Muhammadan rasūl-Allāh. Sedan bör han läsa efter, ash-hadu an lā ilāh ill-Allāh, ash-hadu an lā ilāh ill-Allāh, ash-hadu anna Muhammadan rasūl-Allāh, ash-hadu anna Muhammadan rasūl-Allāh. Hayya ‘ala al-salāhhayya ‘ala’l-falāhAllāhu akbar, Allāhu akbar, Lā ilāha ill-Allāh.'”


Farligt?

Nä vackert och tänkvärt, många borde ha lite mer av gud i sina liv.

Min dotter kan  början, nu ska min son få lära sig också, för det handlar inte om tro, det handlar om respekt!

 
 
susanna55

susanna55

11 november 2010 16:42

Åhh vad glad jag blir av ditt inlägg. Respekt var ordet. Önskar vi alla hade mer civilkurage, och den där ringsignalen var det osmakligaste jag hört talas om! Fy fan! Håller med dig, lite mer Gud i våra liv skulle inte skada. Min son är muslim, och det är den fredligaste religionen som finns. Allt annat är skitprat! Jag har koranen här hemma. Det finns bara ETT islam, allt annat är avarter. Och våld förekommer väl oftast inom vår egen religion. Tänk om man alltid vid rån, mord eller annat skulle rapportera, att det var protestanter minsann, eller jahapp rånaren var katolik eller vid alla våldtäkter utövade av soldaterna i Kongo vilken religion alla tillhörde. Man blir så jävla trött...

http://susanna55.bloggplatsen.se

Viktoria

13 november 2010 10:29

Trött var ordet!

 
Ingen bild

noboytoy

13 november 2010 13:32

Håller med - verkligen en osmaklig ringsignal.

Hur tänker såna människor? Vad vill han bevisa/tydliggöra? För mig bevisar han bara att han är ett pucko.

Viktoria

13 november 2010 15:27

Jag vet inte, kanske är han fullblodsrasist, kanske bara oförståndig med dålig inlevelseförmåga och värdelös humor.

 
Ingen bild

Sandra

13 november 2010 15:55

"humor" kallas det. Vad är det du inte fattar? Den där ringsignalen är ju Askul. Man garvar ihjäl sig. En terrorist mer eller mindre spelar väl ingen roll? För tydligen kan man skämta om vad som helst, när som helst, hur som helst. Ställer man personen till svars så får man en syrlig kommentar att man inte har humor, eller är tråkig, eller ska se allt så jävla allvarligt hela
tiden. Jag har blivit avtrubbad. Men blir glad över ditt inlägg, för jag vaknar till i min dvala. Jag har slutat bry mig för folk förstår ändå inte, eller vill inte förstå eller är för bekväma. Don't argue with an idiot vettu. Tack gör ett wakeup call det behövdes här i kylan. Löv ya.

Viktoria

13 november 2010 20:50

Du har helt rätt, de drar bara ner en till sin egen nivå och vinner på erfarenhet!
Ändå finner jag det nödvändigt att argumentera när det gäller vissa saker, exempelvis denna. Jag har en galen tro om att det ekar och får gensvar i universum. Seger för rättvisa, medmänsklighet och empati (mitt namn är Viktoria, trots allt).

Däremot när det gäller idioter man är i ett förhållande med önskar jag verkligen att man kunde få ett tidigt "wakeup call" så man på en gång ser dem i all deras nakna glans!

 
Shed Light

Shed Light

13 november 2010 20:47

Fruktansvärt! Jag blir arg bara av att läsa om det!
Jag önskar att jag hade ställt mig och stirrat på honom eller sagt rör inte min kompis.
Problemet är att man alltid kommer på efteråt vad man skulle gjort tyvärr, så jag känner igen mig i din situation.

http://shedlight.bloggplatsen.se

Viktoria

13 november 2010 20:55

Jag var som en åsna mellan två hötappar, tills jag skrev inlägget och insåg att nästa gång kommer jag att fråga; Vad det är för ringsignal?

Det är svårt, för det är en sådan äckligt smygande sak som får mig att tänka på hur förföljelse av folkgrupper startar. Acceptansen bara ökar tills den dränker allt motstånd i sin väg...

 
Ingen bild

Sandra

14 november 2010 08:16

Tydligen är vi behöva av en bärldsskurk. Nu när vi inte behöver vara rädd för ryssen så måste vi vara rädd för muslimerna. Därför har muslimhatet pch islamfobi blivit helt legalt. Har hört och sett endel smaklösa skämt om Lasermannens riktighet i det han gjorde. Skämt är bra men det finns gränser!!! Därför kan man ha en sådan ringsignal och det är nästan okej. Kanske skulle testa att ha en ringsignal med en svensk präst i valfri församling och sen höra pistolskott. Jättekul. De där homofoberna förtjänar ett slott, eller hur var det nu???

Viktoria

14 november 2010 11:15

USA var väldigt snabba där, "True Lies" är väl första filmen där muslimer är världsfiende? För att hålla ihop stora länder behöver man en yttre fiende är väl klassisk statsvetenskap?

 
Natalina

Natalina

14 november 2010 12:16

men öh? va fan, jag hade också blivit arg!

http://www.natalina.se

 
Isa

Isa

14 november 2010 15:12

För djävligt! Man kan verkligen gräma sig i veckor efter att ha hamnat i en sådan situation - där man inte agerade som man innerst inne vill. Håller med Shed Light; det är oftast i efterhand som man kommer på vad man borde ha sagt/gjort.
Hade man bara vetat fem minuter innan att man skulle hamna i situationen...
"Det enda ondskan behöver för att segra är att det goda inte gör någonting." Men du har ju gjort någonting: Du reagerade, reflekterade och talade här på bloggen där hundratals kan läsa dina kloka ord och det är inte dåligt! = )

http://isanj.bloggplatsen.se

Viktoria

14 november 2010 16:26

Tack *rodnar*

 
jeppe

jeppe

19 november 2010 15:47

Frågan är om det ens är värt att bli förbannnad på det miffot som har en sådan ringsignal, en spydig kommentar hade varit på sin plats, dock kommer man ju på dessa typ 10 minuter försent ;)

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

Viktoria

19 november 2010 16:53

Jo, men jag borde ifrågasatt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - 18 maj 2012 13:42

smyger sig det man inte minns.    Ma petit Julie har gjort ett alldeles för kort nedtrampstamp i Vogelsee.   Vi åt vin och drack sushi igår (ja, jag har skrivit helt korrekt) talade om hennes gammelmorfar och hur ledsen hon blir över att Hass...

Av Viktoria - 22 november 2011 00:47

Heil och tack för att Ni finns; Ni som ärar konungariket Sverige. Ni som ärar den ariska rasen. Ni som ärar den Kristna tron och Moralen. Ni som ärar förtryck, rasism och hat.    Välkomna, Ni patrioter, naturdemokrater och sverigedummokra...

Av Viktoria - 30 september 2011 08:00

Hassan släppte ut hönsen igår, de vill i inte gå in sedan. Avfärden mot Stockholm skedde därför inte förrän rätt exakt 15.00. Hittad till hundpensionatet i Järvsö utan större problem och dumpade Wilma där och drägglade över omplaceringskatterna. hass...

Av Viktoria - 27 september 2011 14:04

och jag är en värdelös mamma!   Igår var jag med den långe sonen på HM och köpte jeans till honom (herravdelningen) Han försvann hela tiden, det gör han jämt. Jag tittar och tittar och tittar, han finns ingenstans. Nu är detta inget nytt fenome...

Av Viktoria - 9 september 2011 10:33

Sista pro(ö)vning inför kröningen av Heinz Gustav VII Adolf 00.01 11/9 slutade nästan i katastrof. Efter att ha haft skjortan på bild i över 20 år upptäcker han att Bajen-märket sitter på fel sida!     Suddigt, jo man blir suddig i kanterna ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards