Alla inlägg den 8 december 2010

Av Viktoria - 8 december 2010 20:06

"I will honour christmas with all my heart, and try to keep it all the year"

Charles Dickens - "A Christmas Carol"


När mina barn var små brukade jag berätta för dem på julafton om varför vi firar jul.


Julafton/dagen är då man verkligen skall tänka på andra. Jag berättade om Jesu lära inte för att på någotvis uppfostra dem till kristna, de är inte döpta och får välja själva vad de vill tro.


Så även om du älskar din nästa så som dig själv, ta och älska dem lite extra i jul och när helst annars också. De gåvorna hittar du här!


http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop


Här är det frågesport, svara rätt  och du skänker ris.


http://www.freerice.com/


Veckans vädjan, bara att skriva ditt namn, samma gäller månadens aktion.


http://www.amnesty.se/2008/09/26/veckans_vadjande/


http://www.amnesty.se/2010/11/18/manadens_aktion_december_2010_-_iran/


Tar den här också, som är helt ny för mig. Söker du med http://se.growyn.com/

går annonsintäkterna till välgörande ändamål, gör den till startsida och sökmotor.


Hur jävla PKpretto kan man vara? Sorry, but that's me!

Av Viktoria - 8 december 2010 13:27

till Julias gammelmorfars Runes begravning imorgon.


Såg att de hade buketter med blåbärsris och andra med tallris, så det blev det istället för något mer traditionellt. Tyckte det var passande eftersom han var en livslång natur- och skogsälskare. Han har ägt många fina jaktchampionstövare genom åren.


Favorithistorien är när, (kan det varit Lattjo?) skulle komma på inkallning. Rune frågade om han måste ropa namnet, nejdå han fick ropa vad han ville. Rune skrek MAT och han kom som ett skott.


Rune var en fantastisk berättare, med mycket stor humor, han medverkade flera år i Mittnytt på 1:a April. Den jag kommer ihåg bäst var när han varit ute och jagat och bilbatteriet dött. Han kopplade dit haren och tamejtusan, bilen startar för det var så mycket becquerel i den (detta var bara något år efter Tjernobylkatastrofen) har för mig att det var många som gick på den.


Världen är liten  och under några år bodde familjen i Thorsákir, där han arbetade med min morfar i flottning på Sandslån. Morfar var även hos dem och slaktade och det är mycket möjligt att han också klippte Rune.


Hans far var en av de i demonstrationståget 1931 (Ådalshändelserna) som skadades med ett skott i ryggen. Jag hade svårt att tro den historien eftersom Rune ofta skarvade. Några år senare fick jag fick jag en ett minneshäfte av min far som heter "Ådalshändelserna 1931 i ord och bild" där finns en bild på Ragnar Öhman från Väja, Runes far, som Rune förövrigt var mycket lik.


Barnbarnsbarnet, också en talangfull berätterska.



   

De är två eftersom det är en från mig och en från Julia vars ställföreträdande jag är.




Av Viktoria - 8 december 2010 09:08


För 109 år sedan föddes min fantastiska mormor. Det kan ju verka som att jag är 80 år då, men eftersom jag faktiskt är något fåfäng när det gäller min ålder, så talar jag istället om att hon var 69 när jag föddes och blev 70 senare samma år.


För 30 år sedan blev John Lennon mördad, vilket verkligen var en sorgens dag.


Enastående visionär och samtidigt så skört mänsklig på ett gripande sätt.


Att han har en speciell plats i mitt hjärta märks väl tydligt i och med att han är fadern till min dotters namn. Julia struntar vi idag dock, jag lägger upp den ofta nog.


Kärlek, viktigast av allt



Normalt gillar jag inte live versioner men den har skön energi med alla människor



A very Merry Xmas
And a happy New Year
Let's hope it's a good one
Without any fear
War is over, if you want it
War is over now



Jag höjer kaffemuggen i en skål! Två människor, helt olika liv, men med samma värderingar. Tack för att ni påverkat mig.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards