Alla inlägg den 9 januari 2011

Av Viktoria - 9 januari 2011 12:03

Jag har hittat mitt drömställe! Ett torp med enskilt ostört läge, låter som att man kan klippa gräsmattan naken om man känner för det!


http://www.konsult.lrf.se/Templates/ObjectDisplay/PhotoList.aspx?objectid=3PD2RSTCTQ5KB34V


Torpet kostar 500.000, resterande 500.000, till viss renovering och införskaffandet av djur. En Nordsvensk, två fjällkor som sällskap, en getflock, för att det är väldigt igenvuxet i skogen och getost är bland det godaste jag vet.


Fjällkorna är till söthet och mjölk, de mjölkar inte särskilt mycket men äter nästan precis vad som helst och är små i maten jämfört med andra kor. Höns till ägg och mat. Har varit med om hönsslakt, ingen favoritsysselsättning, men wtf. Kanske en gris eller två också och ett jättestort trädgårdsland.


Det finns ju ett och annat aber, jag har inte mjölkat sedan jag var jätteliten och mjölkning är en konst, slakt, även om min inställning är att kan man inte slakta ska man inte äta kött. Något som jag inte håller.


Det finns ingen "bagerstuga", ingen jordkällare och inga kakelugnar, bara två vedspisar och direktverkande el, vilket är jättedyrt. Jag måste lära mig att köra med häst i skogen.


Ok, det är möjligt att jag är galen, men det här en dröm från barndomen. Jag kommer ihåg hur förtvivlad jag var när de rev mormor och morfars "lagård", jag skulle ju ha mina djur där när jag blev stor. "Lagår'n" var från 1700-talet och fallfärdig, vilket jag inte förstod med mina 5/6-års ögon. Någonstans där den stod ligger en kopparpeng kvar, det lades alltid dit en innan maqn började bygga för att inte "skrömta" skulle göra gångar under "lagårn" och störa "djura".


Moster Fridas kor åt kläder, mamma säger att det beror på att de led av näringsbrist. Hon var vansinnigt snål moster Frida.


Tillsist en fråga, Jeppen har du en bostadsrätt? Isåfall tar jag tillbaka mitt nej till ditt frieri!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards