Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Varg?

Av Viktoria - 18 januari 2011 14:19

Ska den få finnas ? Självklart anser jag!

Det pratas om de stackars samerna som får sina renar rivna. Järv, björn och varg är skyldiga till det.


Vad jag finner utomordentligt märkligt är att när samerna har problem med varg, då7 gillas de av samhället.


Att vi trängt in på renbetesmarkerna och ofta sänkt dem under vatten, det har ingen betydelse för när de har problem med rivna djur, då gillar jägarna dem .



Sametinget vill ha ersättning med 4731 kr. för vad?

Jag förstår att de ska ha ersättning för rivna djur, men det är ju "gratis"djur vi pratar om. Minimal skötsel och gratis bete?


 
 
Ingen bild

GEM

18 januari 2011 15:06

Instämmer och idag på jobbet lyssna jag på P1 där en fårbonde skällde på alla som tog vargen i försvar.Hon tyckte själv att ett så onödigt djur som varg kunde utrotas utan saknad..Jo tjena jag är snart 47 och har klarat mig utmärkt utan får eller renkött på bordet i mina dar och säkert många med mig..snacka om onödigt!

 
Maria

Maria

18 januari 2011 20:17

Jag tycker absolut att varg ska få finnas. Varg tillhör ju vår naturliga fauna. Det känns som att det har blivit någon slags hysteri kring vargarna. Som att folk i storstäder, beslutsfattare, helt plötsligt har insett att det finns varg i Sverige.

Samerna ÄR drabbade av att vargar river renar, men det är ju inte bara vargar som gör det - precis som du skriver. Stora rovfåglar kan tex slå kalvar och till och med attackera en vaja och sarv. Sen finns det ju som sagt andra rovdjur också.
Det är en lite snedvriden debatt i debatten kring vargar, för media får det att låta som att samerna är alldeles utom sig för att vargar KAN riva deras renar. Men pratar med med samerna så förstår man att det inte är så, och det tror jag är förklaringen till att det verkar som att "samhället gillar samerna" - när tex en sameby rapporterar om en varg så drar det igång alla pressar och det blir hysteri med miljöminister och gud vet vad.
Sen håller jag med dig om att det är dubbelmoral av samhället att vara så, riktigt ful dubbelmoral.
Däremot kan jag ju säga att renar inte är "gratisdjur", och det är ett hårt liv att leva som same. I och med Tjernobyl så drabbades samerna av en ekonomisk katastrof för att ta ett exempel, och idag finns fortfarande renar som har för höga halter radioaktivt nedfall i sig för att få säljas som tjänlig föda. Och skötseln - ja, en bonde har ett mycket lättare jobb jämfört med samer som lever på sina renar och det de får. Bara en sådan sak - för att återgå till ekonomi - så får samerna i princip hela sin årsinkomst på en och samma gång och ska få det att räcka oavsett hur mycket eller lite det än är. Det är en del i av varför så många samebyar förfaller; det finns inte tid eller pengar till att ta hand om husen, och eftersom det är ett så hårt arbete så vill inte nästa generation ta över.

Men självklart finns det ju undantag - det gör det ju alltid.

http://quovadis.bloggplatsen.se

Viktoria

19 januari 2011 09:25

Ber om ursäkt för min okunskap!

 
Ingen bild

noboytoy

19 januari 2011 00:59

Tja, naturen har sin gång. Vargar dödar renar för överlevnad.

Människan dödar grisar, får, kor och till och med ren. För överlevnad? Nej, vi kan överleva utan kött.

Ska man skjuta alla människor då?

 
Maria

Maria

19 januari 2011 10:33

Nejnejnej - du ska inte be om ursäkt! Alla har rätt till en åsikt och har rätt att tycka och tänka! Be inte om ursäkt för dig själv! Det var inte alls min mening!
Jag har provhöjt min medicin så jag är lite "avtrubbad"... så förlåt om jag manglar på som en ångvält... :(

http://quovadis.bloggplatsen.se

Viktoria

19 januari 2011 12:36

Ja, men det var ju tydligt att jag var dåligt påläst! Jag kastade ur mig en åsikt utan att ha tillräckligt bakgrundsfakta, vilket är förfärligt gjort av mig. Tack för att du upplyste mig!

 
Ingen bild

GEM

19 januari 2011 13:15

Totalt överdriven vilträdsla bland samer,bönder,jägare i detta landet!Samt att den det är mest synd om är vargen/andra rovdjur då den inte har valt yrke utan blev påtvingad sin art från naturens gång och är ett offer i dess ordning..Men i ett samhälle där man driver allvaligt sjuka i döden så står det kanske inte länge på innan rovdjuren är borta.Och till sist tycker jag du har helt rätt i detta fallet Viktoria!

 
Isa

Isa

19 januari 2011 14:24

Älskar varg och andra rovdjur. De jagar, människor som föder upp/håller djur slaktar. Men jag har mkt dålig insikt i hur Samerna arbetar och vad vargen som enskilt djur ger för konsekvenser för dem.
Det jag däremot VET är att inte fan finns det nå´t renkött i köttdiskarna söder om Stockholm. Har alltid undrat vart det tar vägen? Vem köper? och till vilket pris?
Vi måste alla anpassa oss till det moderna samhället, dvs marknaden. Renskötsel ses som en del i en minioritets kultur, är det därför rennäringen ska bevaras? Eller finns det ekonomiska intressen (för samhället) bakom? Och hur går frågan ihop med integrationsfrågan? (Att delta i samhället på lika villkor, där arbete och gemenskap ses som viktiga faktorer för att jämna ut kulturella skillnader i syfte att undvika kulturkrockar och öka förståelsen mellan olika kulturer). Hur mycket fick jag lära mig om Samernas kultur i skolan? Nada, vad får Samerna lära sig om den Svenska kulturen? Förmodligen mycket. Lite snedfördelning i integrationsvillkoren alltså. Men tillbaks till renarna och vargarna..
Ska Samerna få bidrag som ska kompensera för vargens naturliga beteende (tamboskap inkl. renen har inte ett naturligt beteende när det gäller att skydda sig mot rovdjur, pga människans inverkan i flera generationer)för att bedriva en icke lönsam, icke efterfrågad verksamhet? Många frågor att ta hänsyn till, och intressen: ekonomi,sysselsättning/arbetsmarknadspolitik, kultur, integration, naturlig balans. En politisk fråga där varken vargen eller Samen egentligen har så mycket att säga till om på sikt, tror jag. Men vem vet?
Frågvis idag... :)

http://isanj.bloggplatsen.se

 
shedlight

shedlight

20 januari 2011 00:01

Det finns en annan sida av det här som aldrig diskuteras. Norden hade vildren förr. Men nu tillhör alla renar en ägare.
När jag varit ute och fjällvandrat så har jag givetvis sett ren. Man uppfattar dem som vilda djur, med det är juridiskt sett fel. De är boskap.
Våra fjällmarker är betesmarker.
Det innebär ju också, precis som var uppe kort till debatt för ett tag sedan, men dog bort alldeles för snabbt, att renarna blir otroligt stressade vid transport och slakt.
I Nordamerika finns fortfarande vilda renar, kariboun, som får vara bytesdjur till varg, de ägs inte av någon.

http://shedlight.bloggplatsen.se

Viktoria

21 januari 2011 09:46

Detta är ett oerhört intressant ämne, jag ska ta och läsa på lite mer och se om jag kan kleta ihop ett inlägg.

 
Ingen bild

GEM

21 januari 2011 11:01

Stressade blir Varg och Järv oxå inte minst när de jagas från skoter..

Viktoria

21 januari 2011 11:11

Renar förmodligen också?

 
Ingen bild

GEM

21 januari 2011 13:37

Alla djur har sitt egenvärde och skall finnas.Det är det eviga gnället från bönder, samer, och jägare ang rovdjur som står mig upp i halsen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - 18 maj 2012 13:42

smyger sig det man inte minns.    Ma petit Julie har gjort ett alldeles för kort nedtrampstamp i Vogelsee.   Vi åt vin och drack sushi igår (ja, jag har skrivit helt korrekt) talade om hennes gammelmorfar och hur ledsen hon blir över att Hass...

Av Viktoria - 22 november 2011 00:47

Heil och tack för att Ni finns; Ni som ärar konungariket Sverige. Ni som ärar den ariska rasen. Ni som ärar den Kristna tron och Moralen. Ni som ärar förtryck, rasism och hat.    Välkomna, Ni patrioter, naturdemokrater och sverigedummokra...

Av Viktoria - 30 september 2011 08:00

Hassan släppte ut hönsen igår, de vill i inte gå in sedan. Avfärden mot Stockholm skedde därför inte förrän rätt exakt 15.00. Hittad till hundpensionatet i Järvsö utan större problem och dumpade Wilma där och drägglade över omplaceringskatterna. hass...

Av Viktoria - 27 september 2011 14:04

och jag är en värdelös mamma!   Igår var jag med den långe sonen på HM och köpte jeans till honom (herravdelningen) Han försvann hela tiden, det gör han jämt. Jag tittar och tittar och tittar, han finns ingenstans. Nu är detta inget nytt fenome...

Av Viktoria - 9 september 2011 10:33

Sista pro(ö)vning inför kröningen av Heinz Gustav VII Adolf 00.01 11/9 slutade nästan i katastrof. Efter att ha haft skjortan på bild i över 20 år upptäcker han att Bajen-märket sitter på fel sida!     Suddigt, jo man blir suddig i kanterna ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards