Direktlänk till inlägg 30 augusti 2010

Får du vara den du är?

Av Viktoria - 30 augusti 2010 18:59

Självklart, i Sverige får vi ju det!

Eller?


Romer utvisas från Frankrike, just för att de är romer.


Skolan för romer innebär ofta ett helvete, just för att de är födda inom ett viss folkgrupp. Skolan är ett samhälle i samhället, den speglar attityderna som finns utanför.

Romer är inte välkomna i vårt samhälle, de är tjuvar, bovar och banditer som slåss med kniv och stjäl barn!


Vårt samhälle skapar ett utanförskap som innebär att du bara kan leva inom din grupp, för du är inte accepterad någon annanstans.


När jag började läsa franska på högstadiet, så satte jag mig vid en bänk, med en annan tjej. Hon var precis som du och jag, en jäkligt skön människa.


Problemet var att jag aldrig fattat att det var FEL att sitta brevid en zigenare och tycka att det var ok. Jag var väldigt ovetande.


TILLS; jag träffade hennes bror. Han var den värsta ligist du kan tänka, han slog först och tänkte sedan, för han var uppfostrad av "vårt samhälle"! Jag fick höra att han ville snacka med mig, min ben darrade förmodligen. Vad jag fick höra av honom skrämmer mig fortfarande!


I deras hem, talades om mig, för jaq var den enda som behandlade hans syster som en människa i hela skolan (det var en stor skola). Hon var så glad över mig, att jag såg henne, talade med henne som om hon var en människa och inte ett det!


Detta skrämmer mig, jag mötte ingen zigenare jag mötte en medmänniska och att någon skall behöva se det som fantastiskt är fruktansvärt.


Det talas mycket om att man inte skall döma hunden efter håren, lika lite skall man dra människor över samma kam!


Peace on earth


 
 
Saari

Saari

30 augusti 2010 21:04

Sv: Ja, det är jag. Då vill jag fråga; hurså? :)

Håller med, peace on earth!

http://dissociativ.blogg.se

 
Bitterfittan

Bitterfittan

31 augusti 2010 07:00

För ungefär 10 år sedan gjordes en sifo-/ek om det var scb-)undersökning bland svenska folket om vem vi vill/inte vill ha som granne. Det glädjande var att vi i Sverige överhuvudtaget inte var antisemitiska utan inte brydde oss ett dugg att bo bredvid människor med judendom som sin religion. Det samma gällde, även om det inte vasr lika tolerant, övriga religionstillhörigheter och nationaliteter. MEN, det fanns en sak vi var rädda för; nämligen att få romer som grannar. Skrämmande! Diskriminerande och fruktansvärt rasistiskt och fördomsfullt.

Skulle dock vara intressant att se samma undersökning idag. Med den löjliga islamafobin som utvecklats här och resten i västvärlden.
Varför måste vi alltid ha en syndabock??????

En människa ska värderas utifrån den är som person - inte utifrån fack som vi valt att sortera in människor i. Grrrr!

http://nobimbosallowed.bloggplatsen.se

 
faith

faith

31 augusti 2010 08:51

Det är sant som du säger att vi inte ska generalisera och dra förhastade slutsatser om våra med människor.

http://minspegel.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

noboytoy

31 augusti 2010 09:00

Det är märkligt vilka fördomar människor har. Fördomar verkar aldrig dö ut, sitter som en stämpel under hundratals år. Som för romerna, som fortfarande anses "tjuvaktiga". Jag är inte själv fördomsfri, hur gärna jag än vill påstå det..men jag försöker jobba på det.

Viktoria

31 augusti 2010 12:06

Att inte vara fördomsfulla är något vi alla får jobba med hela tiden och något vi bör göra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - 18 maj 2012 13:42

smyger sig det man inte minns.    Ma petit Julie har gjort ett alldeles för kort nedtrampstamp i Vogelsee.   Vi åt vin och drack sushi igår (ja, jag har skrivit helt korrekt) talade om hennes gammelmorfar och hur ledsen hon blir över att Hass...

Av Viktoria - 22 november 2011 00:47

Heil och tack för att Ni finns; Ni som ärar konungariket Sverige. Ni som ärar den ariska rasen. Ni som ärar den Kristna tron och Moralen. Ni som ärar förtryck, rasism och hat.    Välkomna, Ni patrioter, naturdemokrater och sverigedummokra...

Av Viktoria - 30 september 2011 08:00

Hassan släppte ut hönsen igår, de vill i inte gå in sedan. Avfärden mot Stockholm skedde därför inte förrän rätt exakt 15.00. Hittad till hundpensionatet i Järvsö utan större problem och dumpade Wilma där och drägglade över omplaceringskatterna. hass...

Av Viktoria - 27 september 2011 14:04

och jag är en värdelös mamma!   Igår var jag med den långe sonen på HM och köpte jeans till honom (herravdelningen) Han försvann hela tiden, det gör han jämt. Jag tittar och tittar och tittar, han finns ingenstans. Nu är detta inget nytt fenome...

Av Viktoria - 9 september 2011 10:33

Sista pro(ö)vning inför kröningen av Heinz Gustav VII Adolf 00.01 11/9 slutade nästan i katastrof. Efter att ha haft skjortan på bild i över 20 år upptäcker han att Bajen-märket sitter på fel sida!     Suddigt, jo man blir suddig i kanterna ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards