Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Kalle Anka generationens förbannelse!

Av Viktoria - 19 juli 2010 12:27

Kalle Anka får stå till skuld för att vi blir allt mer antropomorfa (vi personifierar djur). Att det är Kalles och Disney's fel läste jag för en massa år sedan. Det händer då och då att jag ger "mina" djur röst här på bloggen.


I början av 90-talet hade jag tankar på att ta jaktkort, för jag var och är av den övertygelsen att kan du inte döda det ska du inte heller äta det. Jag misstänker att det var min dotters födelse som ändrade detta. Jag blev så "jävla blödig" och jaktkortet blev en omöjlighet. Det betyder inte att jag är emot jakt, tvärtom, att dö där man hör hemma, tror jag passar både djur och människor bäst. Tyvärr är ju inte det alltid möjligt.


Djurälskare och djurvän som jag är VET jag att djur har känslor. De har karaktärsdrag precis som människor. Ingen som haft nära kontakt med djur, kan påstå något annat.


Som djurälskare kan man överhuvudtaget äta kött? Ja, min morfar gjorde det. Han älskade fru, barn och djur i den ordningen. Han var traktens "veterinär", hovslagare och slaktare. http://vickileh.bloggagratis.se/2009/08/30/1943003-tidig-morgon/ (smakprov på hur han var gällande djur)


Jag vet inte riktigt vad kontentan av detta är, ett bevis på att jag är förvirrad gällande djurhantering?

 
 
Ewa

Ewa

19 juli 2010 14:16

Självklart har djur känslor!! Det har jag vetat även innan jag skaffade marsvin. Vad är väl rädsla och glädje om inte känslor? Kram

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
sussi

sussi

19 juli 2010 20:14

Jag trodde de var Staffan Westerberg som förstörde oss ;) Djur är ju levande varelser och via kroppsspråket så talar de ju med. Jag bloggade förr med eller ska man säga via mina djur? Kaninen hade en egen blogg (http://max.blogg.se/)

http://fritidsforskare.wordpress.com

 
Monica Kvammen

Monica Kvammen

19 juli 2010 21:48

Blödig.....jag smakar på ordet....
När jag flyttade hit, där jag bor nu...så var jag och Lillié vana att vara själva. I lugn och ro. Hon fick vara den hund hon var och min bästa vän. Jag kunde inte ens minnas om jag någonsin tyckte jag höjt rösten till henne. Jag pratar ett annat språk med henne. Ett språk av lugn och respekt på ett kärleksfullt sätt. Visst...hon är inte perfekt....jag vet att hon blir hemskt osäker när stora hundar springer snabbt mot henne...och då skäller hon i panik. Men jag vet ju varför...
Inte behöver jag skrika till henne för att få henne tyst. Det är ju så enkelt....jag går bara vidare och vilseleder henne på något positivt, så blir hon tyst och lugn igen.

När vi så flyttade hit, där vi bor nu, så flyttade vi nääääära människor som hade en helt annan syn på hundar. Och jag minns när Lillié för första gånen möttes av någon som skrek åt henne. Hon skrek rakt ut....ett hjärtskärande skrik.
Då menade omgivningen på att jag hade skämt bort henne.....att jag inte hade gjort henne tålig mot omgivningen...
Medan deras hund var högljudd och busig i massor. Och det enda sättet man kunde få henne att lyssna, var att slänga henne bryskt på marken och ryta: "NU ÄR DU TYST!!!!"

Hon var ju en hund menade de på....och behövdes sättas på plats.

Det tog en tid och lite tålamod för att deras hund skulle lära sig mina signaler....mina tysta signaler. Visst tog det lite längre tid för mig att nå fram till henne.....men nu när jag når fram, så är hon ingen hund som "skäms" om hon gjort fel....hon vill istället göra rätt. För hon blir så glad när jag blir glad....och varje gång hon gör som jag vill så visar jag min glädje....både högljutt och sprudlande. Inga bakstrukna öron och nerböjt huvud längre....bara en önskan att göra sina nära glada.
men än blir vi hånade för att vara "töntiga"....so what.....Min hund, deras hund och jag är lyckligare så här :)))))))))

http://monicastankar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - 18 maj 2012 13:42

smyger sig det man inte minns.    Ma petit Julie har gjort ett alldeles för kort nedtrampstamp i Vogelsee.   Vi åt vin och drack sushi igår (ja, jag har skrivit helt korrekt) talade om hennes gammelmorfar och hur ledsen hon blir över att Hass...

Av Viktoria - 22 november 2011 00:47

Heil och tack för att Ni finns; Ni som ärar konungariket Sverige. Ni som ärar den ariska rasen. Ni som ärar den Kristna tron och Moralen. Ni som ärar förtryck, rasism och hat.    Välkomna, Ni patrioter, naturdemokrater och sverigedummokra...

Av Viktoria - 30 september 2011 08:00

Hassan släppte ut hönsen igår, de vill i inte gå in sedan. Avfärden mot Stockholm skedde därför inte förrän rätt exakt 15.00. Hittad till hundpensionatet i Järvsö utan större problem och dumpade Wilma där och drägglade över omplaceringskatterna. hass...

Av Viktoria - 27 september 2011 14:04

och jag är en värdelös mamma!   Igår var jag med den långe sonen på HM och köpte jeans till honom (herravdelningen) Han försvann hela tiden, det gör han jämt. Jag tittar och tittar och tittar, han finns ingenstans. Nu är detta inget nytt fenome...

Av Viktoria - 9 september 2011 10:33

Sista pro(ö)vning inför kröningen av Heinz Gustav VII Adolf 00.01 11/9 slutade nästan i katastrof. Efter att ha haft skjortan på bild i över 20 år upptäcker han att Bajen-märket sitter på fel sida!     Suddigt, jo man blir suddig i kanterna ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards