Alla inlägg den 27 oktober 2010

Av Viktoria - 27 oktober 2010 16:17

Attans, nu ljög jag igen... Jag hade faktiskt trott att det skulle snöa idag. Molnen såg ut som snömoln. Jag har inget emot regn per se, men iskallt höstregn är inte det bästa jag vet.


Lyssnar på "The Rat Pack" och städar, slutet av oktober och jag längtar efter advent. Underbar månad december fram till den 23:e, jag avskyr jul. Så har det varit sedan min mormor dog, vi firade underbara jular där i Apsby. Den där sista julen 1984, var vi 13 st. Några år tidigare var vi tidigare hade vi varit 15, men morfar gick bort 1979 och farbror Otto något år senare.


Mormor älskade julen sedan hon var barn och hon älskade att ha familjen omkring sig.


Julbaket började traditionellt på Annadagen och lutfisken lades i blöt. Mormor fyllde år den 8:e så jag antar att stora delar var samlade även då.


Annadagen 1979 kommer jag särskilt väl ihåg, det var en söndag. Jag och pappa åkte och hälsade på morfar ssom låg på Hammars sjukhem 5 km bort. När vi kom dit var han väldigt dålig. Det enda han sade var "Hilma, Hilma."


Åtta år gammal fick jag då tala om för pappa att vi måste åka och hämta mormor, så det var vad vi gjorde. Han gick bort på eftermiddagen den 10:e.


Min morfar var en helt underbar människa, när jag var yngre och han var piggare, var han en underbart rolig och hängiven morfar.


Jag saknar dem så mycket, och är så ledsen att jag inte fick mer tid med dem.

Det var hemma, där i Aspby. När vi var utomlands och jag tänkte på hemma, var det alltid hos dem.


Som alltid när jag tänker på dem, börjar jag gråta och det vet jag att mormor inte vill. Det har blivit bättre, sedan en dröm 91 när mormor sade att jag måste släppa taget om henne, att hon inte riktigt kunde gå vidare, när jag inte gjorde det.


Oj, åt vilket annat håll detta inlägg gick, inte alls som tänkt från början.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards