Direktlänk till inlägg 13 oktober 2010

Bitte Assarmo

Av Viktoria - 13 oktober 2010 09:24

är du galen?


Den "tysta" skolflickan är ingen myt, hon är en tragisk verklighet.


Jag vet inte vad det är för skola du gått i, vad jag vet är att skolan du beskriver inte finns annat än i undantagsfall.


"Vad som däremot var uppenbart, till och med för en ung tonårstjej som jag, var att killarna hade det betydligt tuffare. De fick mindre uppmärksamhet av lärarna, satt oftare tysta på lektionerna och fick generellt sämre betyg.

Samma mönster var lika tydligt under min sons skoltid trettio år senare. Flickorna höll låda i klassrummet. Flickorna fick mest uppmärksamhet av läraren. Flickorna fick genomgående bättre betyg – detta trots att de inte nödvändigtvis var mer begåvade eller hade gjort bättre ifrån sig på enskilda prov."


Hur fick du reda på deras provresultat?


Att skolan formas för att gynna flickor är löjligt! Skolan är en av de mest tunggrodda institutioner som finns, skapad av män för deras söner.


Vad elever oavsett kön missgynnas av är stereotypa roller. Det vet mamman till en gapig dotter (högst ovanlig) och en tyst son (också högst ovanlig).



http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myten-om-den-fortryckta-skolflickan_5489019.svd#articlecomments

 
 
Ingen bild

Lövet

13 oktober 2010 13:14

Skapad av män för deras söner?!?!
Menar du allvar - vi har en majoritet kvinnliga skolchefer, en majoritet kvinnliga lärare!

Vi har enligt all modern statistik från skolverket en skola där pojkarna betygsmässigt halkar efter. Skapad för deras söner - ja jösses!
...eller "Ja Maria", kanske man måste skriva här för att bli genusmärkt...

Viktoria

13 oktober 2010 15:16

JA, jag är allvarlig.
Att pojkar halkar efter betygsmässigt har inget med omorganisering av skolan att göra. Skolan ser ut som den alltid gjort.

 
Ingen bild

noboytoy

14 oktober 2010 00:31

Att flickor har högre betyg beror på att flickor ägnar mer tid åt studier efter skoltid än vad pojkar gör. Vissa hävdar att det finns en "anti-plugg-kultur" hos pojkar, vilket förstås drar ner deras resultat i skolan.

Sen måste jag hurra för alla flickor i skolan, som trots vikt- och utseendemobbing och sexism i skolan, visar upp så fina resultat!

Om vi alla skall jämföra våra personliga erfarenheter, så tror jag att fler har annorlunda uppfattning om vilket kön som tar mest plats i skolan, än Bitte?

Själv blev jag i fjärde klass attackerad av pojkar på rasten som försökte slita av mig tröjan. Skolfröken kom in, fick se det och...skrattade...? Boys will be boys?

Viktoria

14 oktober 2010 09:52

Jag lägger till ett hurra för de som fortsätter att vara duktiga trots att de blir mobbade för det!

 
Ingen bild

Lövet

14 oktober 2010 12:43

Viktoria: Så vi kan dra följande slutsats: Förrut när skolan var uppbyggd på katederundervisning och prov och det gick bra för flickor i hum-ämnena och bra för killarna i No-ämnena så var det fel och nu är skolan uppbyggd på problembaserat lärande och betyg och prov är borta fram t o m klass 7 (6 f o m nu); och ändå
är de lika?

Är det mer eller mindre fritt lärande nu än för 30 år sedan?

noboytoy: Hur har anti-plugg-kulturen accentuerats de senaste 30 åren? Om det nu blivit svårare för killar - beror det på att vi har en mer eller mindre konservativ bild av mansrollen nu än på 70-, 80-talet (eller dessförinnan)?

Har feminismen misslyckats i så fall, eftersom deras opinionsbildning tydligen leder till en motreaktion hos killarna?
Kan det vara så att de reagerat negativt på att stämplas som "stökiga", "anti-plugg" eller rentav "våldtäktsmän" och "krigshetsare"?

Viktoria

14 oktober 2010 13:52


Jag tycker att bilden av män förändrats oerhört mycket, ser jag till min dotters manliga vänner, är de jäkligt mjuka och trygga i sig själva och sin manlighet.

Vad du inte tycks förstå är att att jag har en dotter som precis tagit studenten och en son som precis börjat högstadiet, jag är dessutom lärare, så jag vill påstå att jag har väldigt bra koll på skolvärlden.

Leder feminismen till en motreaktion, tror du verkligen att pojkar bryr sig om det? Du tror inte att det är deras manliga förebilder som påverkar dem mest?

Jag tycker inte att pojkar överdrivet ofta stämplas som stökiga. Om du läser mitt inlägg ser du istället att min dotter stämplades som stökig och svår, för att hon tog plats och vågade ifrågasätta och att min son är annorlunda för att han är tyst och passionerad när det gäller skolarbete.

 
Ingen bild

Lövet

14 oktober 2010 12:45

Dessutom är det fascinerande att flickors svårigheter beror på att killarna tar plats och killarnas svårigheter beror på att killarna tar plats. Känns inte det som att ni alltid, alltid utser er själva till offer och killarna till förövare?

Killarna är i varje fall väl medvetna om att ni skyller dem för era problem.

Viktoria

14 oktober 2010 13:55

Jag känner många unga män som är precis motsatsen till det du beskriver.

Vet du inte att det är vanligt att tjejer utsätts för sexuella trakasserier i skolan?

 
Natalina

Natalina

14 oktober 2010 17:24

SV: ja vi gav oss med det vi kände att ställer dom sig upp gör dom det och om inte så spelar de ingen roll hon är ju söt ändå :)

http://www.natalina.se

Viktoria

14 oktober 2010 18:28

Ja, det är hon verkligen!

 
Jua

Jua

14 oktober 2010 17:32

Hade skrivit jättelångt och argt. Tog bort det. Blir bara så less på individualismen, du vet. Men jag ska försöka vara saklig.
Lövet: Om en speciell grupp, låt oss säga invandrare, vanligtvis tar mer plats i klassrummet och är stökiga. Vilka drabbas då av detta? Jo, samtliga, invandrare, svenskar, pojkar och flickor i klassrummet. Därför att det är den som stökar som stör arbetsron. Så ja, både pojkars och flickors svårigheter beror på de som stökar.

Feminister skyller inte allting på män, vi skyller på det patriarkala samhället, som förvisso är uppbyggt av män, som dock är long gone by now. När vi säger: "män tjänar mer än kvinnor" menar inte vi att män är svin som sett till att de får högre löner eller dylikt. Vi kritiserar samhället. Det är det folk har så svårt för med feminism, de tror att pga ordets klang så vill vi ha ett matriarkat, kanske till och med någon form av kvinnodiktatur.

Jag har fått höra så många gånger i mitt liv "kunskaper" om kvinnor, från sexisiska män t ex. "Alla vet ju att..." Jag har inte tagit åt mig, för jag identifierar mig inte med mitt kön på det sättet. Det verkar män göra, så de kanske borde försöka sluta med det - för det är just det som är roten till patriarkatet: att män identifierar sig med sitt kön, som de anser bättre, starkare och "det första."

http://jua.bloggagratis.se

Viktoria

14 oktober 2010 18:27

Lysande!

 
jeppe

jeppe

16 oktober 2010 01:02

Viktoria//Men det vet ju alla att tjejer vill att killarna skall tafsa och att de vill bli sexuellt trakasserade i skolan....*ironiserar lätt*
Lövet//
Tycker du bör läsa "Juas" inlägg noga!..

Sedan kan ju tjejerna komma på plats 1-10 i en klass när sedan vi män kommer tjäna 5-10% mer i lön och sitta i styrelserna....kan det möjligen bero på att vi män ger andra män den chansen för att vi anser att män är starkare, bättre och mer värda att styra en kvinnorna...? Kan du inte se problemet med det?

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

Viktoria

16 oktober 2010 11:09

Good point, Jeppen!
Jag är stolt över mina kommentatorer!
Pussar i massor till er

 
Ingen bild

OppfinnarJocke

16 oktober 2010 13:54

Att inte feminismen har fått större genomslag i samhället är mycket märkligt, med tanke på att kvinnor, och i stort sett enbart kvinnor, har alla möjligheter till påverkning av våra barn. På dagis, enbart kvinnor. Förskolan, bara kvinnor, ev en man som har hand om gymnastik eller musik. Osv... inte förrän i gymnasiet dyker det upp nåt större antal män i utbildningsssituationen, men även där är väl kvinnorna i överlägsna i antal. Om det nu är så j-a hemskt som genusfascisterna hävdar, varför inte bara utnyttja den makt ni har och ändra på saken genom att börja med våra små barn...

Viktoria

16 oktober 2010 14:23

Jo, just ja! Vi utnyttjar den makten till lägre lön och att bli utmålade som skyldiga i våldtäktsrättegångar.
Vad jag ser hos unga män och även äldre, är att väldigt många av dem respekterar kvinnor och att de är feminister som vill ha ett jämställt samhälle.
Tydligen går inte det fram.

 
Ingen bild

noboytoy

18 oktober 2010 20:11

Lövet: det är inget nytt fenomen att flickor presterar bättre i skolan än pojkar. Ända sedan -60-70-talet har flickor legat högre i betygen. Förutom i matematik och idrott.

Du sitter och hävdar att "feminister" stämplar stackars pojkar som våldtäktsmän och att pojkar därför inte kan prestera i skolan? Jag förstår inte hur du menar..?

Menar du, som jag uppfattar dig, att det skulle vara feministers fel att pojkar är dåliga i skolan?

Viktoria

19 oktober 2010 01:07

Det var så jag tolkade det. Var kommer allt som är fel i världen ifrån? Cherchez la femme, den eviga syndabocken!

 
Ingen bild

noboytoy

18 oktober 2010 20:13

Och vi har alla hört till leda hur män framställer sig själva som offer för feminismen. Har ni verkligen inget annat att skylla era tillkortakommanden på? Fruktansvärt tröttsamt!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viktoria - 18 maj 2012 13:42

smyger sig det man inte minns.    Ma petit Julie har gjort ett alldeles för kort nedtrampstamp i Vogelsee.   Vi åt vin och drack sushi igår (ja, jag har skrivit helt korrekt) talade om hennes gammelmorfar och hur ledsen hon blir över att Hass...

Av Viktoria - 22 november 2011 00:47

Heil och tack för att Ni finns; Ni som ärar konungariket Sverige. Ni som ärar den ariska rasen. Ni som ärar den Kristna tron och Moralen. Ni som ärar förtryck, rasism och hat.    Välkomna, Ni patrioter, naturdemokrater och sverigedummokra...

Av Viktoria - 30 september 2011 08:00

Hassan släppte ut hönsen igår, de vill i inte gå in sedan. Avfärden mot Stockholm skedde därför inte förrän rätt exakt 15.00. Hittad till hundpensionatet i Järvsö utan större problem och dumpade Wilma där och drägglade över omplaceringskatterna. hass...

Av Viktoria - 27 september 2011 14:04

och jag är en värdelös mamma!   Igår var jag med den långe sonen på HM och köpte jeans till honom (herravdelningen) Han försvann hela tiden, det gör han jämt. Jag tittar och tittar och tittar, han finns ingenstans. Nu är detta inget nytt fenome...

Av Viktoria - 9 september 2011 10:33

Sista pro(ö)vning inför kröningen av Heinz Gustav VII Adolf 00.01 11/9 slutade nästan i katastrof. Efter att ha haft skjortan på bild i över 20 år upptäcker han att Bajen-märket sitter på fel sida!     Suddigt, jo man blir suddig i kanterna ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i kniv misshandeloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Fråga på!

1 besvarad fråga

Ovido - Quiz & Flashcards